Mengukur Luas Kehidupan

Assalamualaikum

Mulakan dengan bismillah. Bismillahirrahmanirrahim. Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Halau satan kiri kanan. Hembos kiri kanan. Ptuish. Oke cun.


Entah kenapa lately ni semakin rajen kepala ni berdenyut laju. Makin hari makin melaju pulak dia berdenyot sebelah kiri nih. Dulu pon memang melaju je die bedenyot. Migrain barangkali. Barangkali jugek ade kehidupan lain dlm kepala. Err, mungkin? Eh taktak. Merapu aku ni. Mungkin sebab ovedos ngadap laptop kot. Hmm, mungkin. Nak tahu? Bila aku sakit kepala berdenyut-denyut, aku anggap macam ada kehidupan lain dalam otak aku. Aku pikir, masa aku tengah berdenyut tu, maybe sebab 'orang-orang' dalam kehidupan dalammm otak aku ni tengah ketuk besi. Sebab tu aku berdenyut. Gile tak masuk akal kau ni Alin. Hahahaha. 


Ekceli kan, dulu aku diexpect ada 1 penyakit. Aku tak boleh bagitahu penyakit ape. Kihkihkih. Tapi penyakit yang boleh bawak mati. Masa tu baru darjah 4. Ada 1 hari, aku pening kepala. Pening yang amat sangat. Siap aku hampir pengsan. Yang aku ingat, mata aku jadi kabur-kabur. Bila aku buka mata, nampak macam siaran tv yang takde siaran. Paham tak? Line hitam putih. Ini serius. Itu yang aku nampak. Tetiba rasa macam buta kejap. Sangat takut waktu tu. Ingatkan dah buta. Sebelum aku jatuh, ada seorang kawan sempat sambut aku. Thanks Aisyah. Dia bagi minum air. Hehe. Then aku ok. Balik rumah, cerita dekat mama & abah. Mama diam. Abah lagi diam. Mama cakap, sebab penat kot. Hmm, yela KOT. 

After tu, aku jadi macam tu lagi. Tapi tadelah cerita dekat sape-sape. Aku memang suka simpan masalah sendiri kot. Agaknya lah -.-'.  Ada 1 hari, dah tak tahan, aku cerita dekat Mama & Abah. Mama & Abah bawa g hospital. Doc cakap, MUNGKIN 'penyakit' itu. Yang peliknya, lepas tu, aku tadelah makan ubat ke apa, and everything jadi ok sampailah sekarang. Yang membuatkan aku takut sampai sekarang, takut 'penyakit' tu menyerang lagi. Semoga terus dipanjangkan umur. 


Orang yang paling bijak, orang yang paling banyak mengingati mati. Mengingati mati akan melunakkan hati yang keras, serta menjinakkan nafsu yang ganas, umpama seekor harimau yang hilang garangnya apabila tali tas atau tali cemeti dipecutkan di hadapannya. Aku bersyukur jugak, sebab 'penyakit' yang dulu muncul tapi sekarang lesap tu, buat aku sentiasa waspada, mungkin harini, esok, lusa, aku meninggal. Siapa tahu



AzlinAzman


0 comments: